Arbetet med de omfattande testerna av de digitala automatkopplingarna har pågått i två år. Arbetet har inneburit många utmaningar men också gett värdefulla insikter. Den här filmen visar hur testerna har utförts under projektets första fas och hur arbetet har fortskridit.
För att nå utsläppsmålen i Europa måste transportsektorn arbeta hårdare än någonsin för att utnyttja de hållbara transportsätt som finns. Järnvägen är ett högt prioriterat val för EU-kommissionen eftersom den medför liten miljöpåverkan. Då det digitala automatkopplet (DAC) möjliggör digitala funktioner kommer det bidra till att öka kapaciteten och effektiviteten i järnvägssystemet.
Anna Björkman, programledare för Rail Sweden, är ansvarig för samordningen av testerna inom det europeiska FP5-projektet TRANS4M-R, tillsammans med Trafikverket.
- Filmen visar testaktiviteter under projektets första två år. Jag hoppas att filmen ger dig en förståelse för och inblick i våra utförda tester och de viktiga resultat vi hittills har uppnått.
Projektledaren för FP5-TRANS4M-R, Molley Williams, förklarar varför de omfattande testerna är så viktiga.
- Vi behöver dessa tester eftersom det i slutändan handlar om auktorisation. Vi vill auktorisera den digitala automatiska kopplaren. Och därför behöver vi tester. Vi måste visa att vi har en robust produkt, en tillförlitlig produkt, en säker produkt och säkra processer.
Anna Björkman, projektledare för test och demonstrationståg och Molly Willams, projektchef för FP-5-TRANS4M-R.
Testerna har genomförts i tre olika länder under den första fasen inom FP5-TRANS4M-R-projektet. Testaktiviteterna inleds i leverantörernas riggar. När lösningarna är tillräckligt mogna är kopplet redo att testas i tågtestlabbet i Spandau, Berlin som är en säker och sluten miljö. Testerna här fokuserar på installation, driftskompatibilitet, bedömning av e-kopplare och referenstestsystemet.
I Schweiz kördes demotågen av SBB Cargo. Syftet var att arbeta vidare med utvärderingen av e-kopplare, testning av Powerline PLUS-tekniken och drift av bangårdar.
I Sverige kör två demotåg för att testa systemet under extrema förhållanden, vilket kommer att ge en mer fullständig bild av DACs robusthet. I södra Sverige driftar SHN Cargo det intermodala tåget mellan Nässjö och Göteborgs hamn i daglig kommersiell trafik under två år. Detta är det första tåget i kommersiell trafik i EU som någonsin använder DAC. Den andra kommersiella demonstratorn är ett tungt ståltåg som körs av Green Cargo mellan Borlänge och Luleå.
Framöver fokuserar projektet på systemvalidering och lansering av två nya demonstrationståg i Italien och Österrike. Dessa demonstrationer kommer ytterligare att utvärdera de digitala funktionerna under varierande driftssammanhang.
Efter projektets slut 2026 kommer den grund som lagts av FP5-TRANS4M-R att stödja storskaliga pilottåg med full digital funktionalitet som körs i kommersiell trafik. Dessa pilotprogram kommer att utgöra den verkliga starten på en bredare användning av DAC och omvandlingen av den europeiska godstrafiken på järnväg.
Projektet har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU). JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.