Hoppa till huvudinnehåll

Morgondagens digitala godståg testas i Sverige!

onsdag, september 25, 2024

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö-Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft. 

Demotåget är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg.     

 Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park berättar om testerna.     

- Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna.   

Automatkoppel – en pusselbit i morgondagens digitaliserade järnväg  

Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet FP5 TRANS4M-R*. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Detta ska bland annat ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg.   

Flera fördelar med automatkoppel   

Här spelar utvecklingen av DAC en betydande roll då det möjliggör flera digitala lösningar. DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras. 

300 000 kilometer testresultat för analys 

Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen inför introduktionen av DAC på de europeiska godsvagnarna. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer.    

 Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen.     

- Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg.  

Projekt med flera samarbetspartners   

Trafikverket har ansvarat för att definiera vilka tester som ska utföras samt förbereda demotåget och Rail Sweden har varit uppdragsledare. Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith. 

Närbild på det digitala automatiska tågkopplet

Kontaktpersoner:     

Anna Björkman, programledare, Rail Sweden
Anna.bjorkman@lindholmen.se    
073-252 11 36   

Emilie Zetterström, kommunikatör, Rail Sweden
Emilie.zetterstrom@lindholmen.se   
072-151 75 79   

Jan Bergstrand, senior strateg, Trafikverket 
Jan.bergstrand@trafikverket.se  
070-745 32 65 

Lotta Andersson, press och kommunikation, Trafikverket 
lotte.eriksson@trafikverket.se

Flygbild över en tågterminal med många containrar som står på perrongen klara att lastas på godståget som kommer in på terminalen.

*Finansieras av Europeiska unionen. Åsikter som uttrycks är dock endast författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis åsikter från Europeiska unionen eller Europe’s Rail. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.