Hoppa till huvudinnehåll

Nu testas digitala automatkoppel i Sveriges tyngsta godståg

torsdag, december 19, 2024

Nu inleds tester av digitala automatkoppel (DAC) under några av Europas mest krävande järnvägsförhållanden, då stålpendeln utrustas med den senaste teknologin. Green Cargo trafikerar sträckan Luleå–Borlänge med godståget som är en central del av SSAB:s produktionskedja. Testet är en del av innovationsprojektet FP5 TRANS4M-R inom ramen för Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail).

Foto som visar ett digitalt automatkoppel, dvs håller ihop tågvagnarna

Green Cargo testar sitt digitala automatkoppel på stålpendeln, Sveriges tyngsta tåg. Foto:  Maria Lindholm/Green Cargo

Stålpendeln transporterar dagligen stålämnen från SSAB:s stålverk i Luleå till produktionsanläggningen i Domnarvet, Borlänge, och betraktas med tågvikter upp till 3 800 ton som det tyngsta godståget utanför malmtrafiken i Sverige. Transportsträckan mellan Luleå och Borlänge är drygt 1 000 kilometer och sker bland annat längs Stambanan genom övre Norrland som till delar är både kurvig och kuperad. Utöver tågets vikt utgör även kylan en utmaning för den nya tekniken. Detta gör att kopplets robusthet sätts på prov.

– Green Cargo är glada över att vara med och driva på utvecklingen av en säkrare och mer effektiv godstrafik. Med SSAB:s förtroende ger stålpendeltransporten projektet unika insikter som kommer vara viktiga beslutsunderlag inför nästa fas, säger Björn Landström, projektledare på Green Cargo.

Tester vid hårda väderförhållanden

Tåget består av upp till 40 godsvagnar, varav 2 vagnpar utrustats med DAC från olika tillverkare. Syftet är att analysera hur kopplen presterar över tid under extrema vinterförhållanden och i utmanande terräng. Testperioden pågår i cirka två år, under vilken de två vagnparen beräknas färdas ungefär 320 000 kilometer.

– Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av DAC, där Sverige är först ut i EU med att demonstrera teknologin i verklig kommersiell miljö. Detta markerar ett viktigt steg i förberedelserna även för starten av pionjärtågen säger Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket.

Pionjärtågen är en del av European DAC Delivery Programme:s vision att från 2026/2027 introducera fler helt DAC-utrustade tåg i Europa som förberedelse för en bredare implementering och modernisering av godstrafik på järnväg.

Samarbete inom hela värdekedjan

För att integrera ett demotåg i reguljär trafik krävs samarbete mellan flera aktörer. Trafikverket ansvarar för testerna och förberedelserna av demotåget, medan Rail Sweden vid Lindholmen Science Park leder projektet. Svensk Maskinprovning är även med och stöttar med mätning och testförberedelser. Vid teststart har tåget utrustats med digitala automatkoppel från Dellner och Voith, fler leverantörer och vagnspar kommer att tillkomma under projektet.

Digitala automatkoppel möjliggör automatisk ihop- och frånkoppling av vagnar samt elektrifiering och dataöverföring genom tåget, vilket förbättrar säkerheten, ökar järnvägens kapacitet och stärker konkurrenskraften. Kopplet tar därmed bort manuella moment som idag är en tidskrävande och fysiskt påfrestande process som sker i en riskfylld arbetsmiljö. Tekniken möjliggör längre och tyngre tåg samt fjärrstyrd frånkoppling av vagnar, men även för automatiserade bromsprov, vilket bidrar till att förbereda tåget för avgång på ett snabbare och mer effektivt sätt.

Fakta om projektet

Projektet FP5-TRANS4M-R inom Europes Rail Joint Undertaking syftar till att etablera godstransporter på järnväg som ryggraden i den mest klimatsmarta och motståndskraftiga logistikkedjan. Det bygger på EU kommissionens mål om att öka godstransporterna på järnväg genom ökad kapacitet, stärkt gränsöverskridande samordning, bättre förvaltning av järnvägsnätet och ny teknik som digital koppling och automatisering. 

Projektet syftar till att uppnå högre genomströmning och kortare transporttid, maximera flexibiliteten och tillförlitligheten för godstransporttjänster på järnväg och mildra den demografiska förändringen genom att automatisera och digitalisera operativa processer. Genom detta syftar projektet minska den genomsnittliga transporttiden, den operativa uppehållstiden, energiförbrukningen och klimatavtryck.

Kontaktuppgifter

Jonas Eriksson, projektledare, Rail Sweden, en del av Lindholmen Science Park
jonas.eriksson@lindholmen.se,+46 733 89 60 63

Stephan Ray, kommunikations- och public affairsansvarig, Green Cargo 
stephan.ray@greencargo.com

Jan Bergstrand, senior strateg, Trafikverket
Jan.bergstrand@trafikverket.se, +46 707 45 32 65

Foto som visar en godsvagn med stål och som är ihopkopplat med de andra godsjärnvägsvagnarna med digitalt automatkoppel.